Newsletter 33/ 30-07-2015

CfA Mitgliedschaft für Promovierende an der Heidelberger Graduiertenschule für Geistes- und Sozialwissenschaften

English version below!

Bewerbungsfrist: 01.09.2015

Die Heidelberger Graduiertenschule für Geistes- und Sozialwissenschaften (HGGS) lädt zur Bewerbung um Mitgliedschaft ein.

Wir suchen hoch motivierte, exzellente Doktorandinnen und Doktoranden, die besonderes Interesse an interdisziplinärer Forschungsarbeit zeigen.

Die HGGS ist ein integraler Bestandteil der interdisziplinären Forschungen in den Geistes- und Sozialwissenschaften der Universität Heidelberg. Ziel ist es, die in Heidelberg gegebene fächerübergreifende Forschungsstruktur auf der Ebene der Graduiertenausbildung in der HGGS produktiv zu nutzen und innovative interdisziplinäre Dissertationsprojekte in diesen Bereichen anzustoßen. Thematische Schwerpunkte der Projekte sollen sich vor allem am Field of Focus 3 „Cultural dynamics in globalised worlds“ und am Field of Focus 4 „Self-regulation and regulation: individuals and organisations“ der Universität Heidelberg orientieren.

Die HGGS bietet eine dynamische und kollaborative Forschungs- und Lehrumgebung und ist national sowie international hervorragend vernetzt. Erfolgreichen BewerberInnen steht ein strukturiertes Graduiertenprogramm mit obligatorischen und fakultativen deutsch- und englischsprachigen Veranstaltungen zur Verfügung. Die Studienplätze richten sich an nationale und internationale Bewerber. Die Laufzeit der HGGS Studienplätze beginnt frühestens am 1. Oktober 2015 und ist auf drei Jahre befristet.

Voraussetzung für die Bewerbung ist ein Hochschulstudium mit dem Abschluss MA oder einem ähnlichen Abschluss in einer Disziplin der Geistes- und Sozialwissenschaften und mit einem überdurchschnittlichen Prädikat (mind. 1.7, 5.5, B+, 2+, “magna cum laude”). Der Abschluss muss außerdem wenigstens ein vierjähriges Studium an einer Hochschule nachweisen. Ausgezeichnete Deutsch- oder Englischkenntnisse sind zusätzlich zu einer weiteren Sprache erforderlich. Deutschkenntnisse können im ersten Jahr des Promotionsvorhabens erworben oder ausgebaut werden.

BewerberInnen werden gebeten, sich mit möglichen Betreuern in Heidelberg in Verbindung zu setzen, um ihr Promotionsvorhaben zu diskutieren und eine Betreuungszusage zu erhalten.

Weitere Informationen:
► HGGS Bewerbung um Mitgliedschaft  Adobe
► HGGS
► Fields of Focus

Kontakt:
Dr. Astrid Wind
Koordinatorin
Heidelberger Graduiertenschule für Geistes- und Sozialwissenschaften
Voßstr. 2
D - 69115 Heidelberg

Tel:   +49 (0) 6221 / 54 - 3783
E-Mail: astrid.wind@zegk.uni-heidelberg.de

CfA Membership for PhD students at the Heidelberg Graduate School for Humanities and Social Sciences (HGGS)

Application Deadline: 01-09-2015

The Graduate School for Humanities and Social Sciences at the University of Heidelberg invites applications for graduate membership.

We are looking for highly motivated, excellent PhD students with a strong interest in interdisciplinary research.

The Graduate School is an integral component of the interdisciplinary research in the Humanities and Social Sciences at the University of Heidelberg. Its aim is to foster the productive use of existent cross- and interdisciplinary research at the University of Heidelberg and to promote innovative, interdisciplinary research projects in these areas. Thematically, the research projects should contribute to the Field of Focus 3, “Cultural dynamics in globalized worlds” and/or Field of Focus 4, “Self-regulation and regulation: individuals and organizations”.

The prestigious Graduate School offers a dynamic and collaborative research and study environment with an excellent national and international network. Successful applicants will benefit from a structured graduate programme which contains a large selection of core seminars and other courses in English and German. The non-stipendiary PhD positions are intended for national and international applicants and have a duration of three years, starting in October 2015.

Applicants must hold an M.A. or equivalent in one of the disciplines of the Humanities or Social Sciences with an above-average grade (at least 1.7, 5.5, B+, 2+, “magna cum laude”, or similar). The transcript has to indicate at least four years of study at the university level. Excellent knowledge of English or German is expected. Knowledge of German can be acquired or improved during the first year of the programme.

Applicants are expected to contact a potential supervisor in Heidelberg in order to discuss their research plans and to obtain his or her supervision agreement.

Further information:
► HGGS applications for Graduate Membership  Adobe